Saturday, August 29, 2009

Rosli Dhobi : Pejuang atau Pemberontak


Sik berasa dah 52 tahun Malaysia Merdeka! Sarawak pulah dah 45 tahun Merdeka! Apa sebenarnya erti kemerdekaan. Mun nembiak kinek tok, nya tauk merdeka ya kaong-kaong di tepi2 jeraya sampey kol 2-3 pagi masa 31 Ogos, ada yang mabok, ada yang bercouple sampey sik malu jak didiat orang....macam2lah. Bukan juak aku sik pernah muda dan berolah tapi yang sedihnya bila anak bangsa mensalah ertikan apa sebenarnya MERDEKA ya.


Bukan nak madah apalah munlah sidak pejuang2 kemerdekaan kita nangga dak nembiak kinek tok nyambut merdeka, aku rasa nitis air mata sidak. Nendak lelah sidak berjuang dan berkorban last2 end-up masih juak anak2 bangsa kita dijajah malah lebih teruk dari sidak dolok dijajah.

Aku tertarik seorang pejuang Sarawak yang dipinggirkan namanya Rosli Dhobi (rang Sibu). Bila nanga kisahnya malam tek (Dokumentari Suatu Ketika : Rosli Dhobi Seorang Pejuang atau Pemberontak) aku tersentuh dengan kisahnya. Terbuka mata dan minda...Dolok masa cikgu ngajar endah sik endah jak. Yang menariknya masa ya nembiak umur belasan tahun matang mendahului usia (kali sebab tuntutan dan cabaran hidup masanya), sebagai contoh arwah Rosli ya tek...mun nembiak kinek tok umur ya, agik mintak dgn mak belanja dah ya boleh eksen gik nak ngengkar urang tua.

Tapi bagi aku, sapa pun Rosli Dhobi ya, nya adalah pencetus peristiwa... dimata penjajah nya mungkin pemberontak, tapi dimata rakyat Sarawaknya adalah pejuang kemerdekaan dan keadilan. Aku rasa satu quest patut diinitiatekan oleh Kerajaan Sarawak untuk merungkai misteri and kesahihan allegation bahawa Rosli Dhobi sebenarnya sik digantung pada 02.03.1950 tetapi telah diembak berjumpa wife Sir Duncan Stewart (sebab bininya mauk nangga pa muka urang nok munuh laki nya tek...). So the interesting teori ya, patut di investigate dan diproof kebenarannya.

Aku sangat2 berharap lebih banyak agik kisah2 pejuang Sarawak dapat diketengahkan sidak tok ibarat 'UNSUNG HEROES'. Aku takut mun generasi bijak pandai hari tok ambik endah sik endah maka sik heran suatu hari kelak anak Sarawak sik kenak dirik dan sejarah dak mpun. Apa salah kita commersializekan kisah2 contonhnya hero macam Pahlawan Iban - Panglima Rentap ak Lubau atau Datuk Shariff Masahor dan banyak lagik. Bak kata kak Ogy "gali dan gali lagi"...

So kepada semua anak2 bangsa aku menyeru dan menyarankan (especially those yang agik darah tengah panas...agik suk dgn semua benda) mun setakat nak nyambut merdeka kaong-kaong, merempit, berkepit, minum, ngeso olah di jeraya bagus sik boh jak. Bagus dudok dirumah or dipot lain, nyusah orang lain and kitak orang kedirik jak...dah berkaul macam ya ujung2 berbunoh, sapa susah?!....mun rak juak nak merdeka dudok depan tv makan kacang ngan yin dgn kola best gik. Cayaklah...lelah sik, bercampur peluh dgn urang sik, minyak moto and keta jimat, sik kenak penyakit H1N1.

Sekianlah dolok curahan perasaan aku di waktu subuh tok...kak kenyang makan nasik dgn feveret aku telur masin rebus. pas ya makan gik eskrem walls...fuhhh!...berbaloi posa.

sekian....renung-renungkan...selamat beramal...ASSALAMUALAIKUM.

No comments:

Post a Comment